Veelgestelde vragen
over een professional organizerHeb jij vragen? Hieronder de antwoorden op vragen die ik vaak krijg.
1. Waarom zou ik een professional organizer inschakelen, als ik zelf ook kan opruimen?
Het voordeel van mij als professional organizer is dat ik objectief tegen jou en je situatie aankijk.
Ik oordeel niet. Ik ben geschoold in het aanbrengen van structuur en samen boeken we sneller en betere resultaten. Dat bespaart jou tijd en energie. Ik kan jou motiveren en ‘bij de les houden’; dus de focus op de grote lijnen in plaats van verzanden in details of overal tegelijk starten.
Mocht je meer willen weten over de redenen waarom zelf opruimen niet lukt? Daar schreef ik deze blog over: Waarom opruimen niet lukt.
2. Wat zijn de voordelen van het samenwerken met een opruimcoach voor ons huishouden?
Veel spullen in huis en onoverzichtelijke ruimtes kunnen zorgen voor onrust en spanning in je relatie. Wanneer je met een organizer aan de slag gaat, krijg je deskundig en ervaren advies.
Er zijn veel praktische voordelen zoals; minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar spullen, geen nieuwe spullen kopen als je ze al hebt (maar niet kon vinden) je bespaart hiermee tijd en geld. Door de persoonlijke werkwijze ontstaat er meer rust in huis. Er is minder stress, je krijgt een gezelliger huis en bovenal een verbeterde samenwerking tussen de gezinsleden.
Bovendien krijg je handvatten om het in de toekomst ook opgeruimd te houden.
3. Hoeveel tijd en geld kost het inschakelen van een professional organizer, en is het die investering waard?
Het inschakelen van een Personal Organizer is een investering in je persoonlijke groei en ontwikkeling. Iets waar je je leven lang plezier en profijt van zult hebben. Op de vraag hoeveel tijd en geld het voor jullie gaat kosten is geen pasklaar antwoord te geven. Omdat iedereen anders is en iedere (thuis)situatie ook! Alle spullen zijn niet in 1 dag in je huis gekomen, dus is je huis ook niet in een paar uur ‘ontspult’ en opgeruimd. Het varieert vaak tussen de 9 – 20 uur.
Meer informatie over mijn tarieven organizer.
Reviews van tevreden klanten die het de investering zeker waard vonden.
4. Hoe zorgt een professional organizer ervoor dat mijn partner en ik ons allebei gehoord voelen in dit proces? Want wij hebben verschillende ideeën hebben over wat er georganiseerd of weggegooid moet worden.
Wanneer jullie mij inschakelen ben ik er voor jullie beiden. Als professional organizer blijf ik neutraal, ik faciliteer heldere communicatie onderling. Ik geef jullie eerlijke feedback, benoem wat ik zie, en we zoeken samen naar oplossingen die voor jullie beiden werken. Sowieso beslissen jullie zelf wat mag blijven en wat weg mag. Dat beslis ik niet! Ik geef jullie deskundig en ervaren advies en help jullie goede keuzes te maken.
5. Wat gebeurt er met de spullen die we wegdoen?
De spullen die je besluit weg te doen proberen we altijd een tweede leven te geven. Dus bijvoorbeeld aan vrienden of familie geven. Of ze gaan naar een goed doel of de kringloopwinkel. Als service voer ik gratis je spullen af naar 1 donatie doel.
6. Moet ik me voorbereiden voordat we beginnen?
Nou je hoeft zeker niet te gaan opruimen. Want daar gaan we juist samen mee aan de slag. Het kan helpen om na te denken over wat voor jou de ruimtes zijn waar je je het meest aan stoort, dan starten we daarmee. Je hebt dan dagelijks plezier van de opgeruimde zones.
7. Hoe zorg ik dat mijn huis georganiseerd blijft na onze sessies?
Je huis opgeruimd houden is altijd de grootste uitdaging. Dit heeft tijd en inzet nodig. Daarom kijken we naar wat werkt voor jou en je gezin. Ik leer jou nieuwe routines en gewoontes om je huis ook na de sessies opgeruimd te houden.
8. Wat als ik me schaam voor de rommel in mijn huis?
Veel mensen schamen zich voor de rommel in hun huis. Zelf zou ik het bij jou thuis geen rommel noemen, omdat daar een waarde oordeel in zit. Ik kom zonder oordeel en kijk naar jou. Wat heb jij nodig en waar kan ik mee helpen? Hoe kunnen we stappen vooruit zetten.
9. Werkt een professional organizer ook met kinderen?
In de afgelopen jaren heb ik al veel gezinnen begeleid en regelmatig ga ik dan ook in gesprek met de kinderen; Kijken we met elkaar hoe het handiger en praktischer kan. Ik ga samen met de kinderen ‘ontspullen’ en organiseren.
10. Hoe ga je om met waardevolle, emotioneel beladen of heel persoonlijke spullen?
Voor mij is het belangrijk dat er ruimte is voor jouw emoties die bij het opruimen naar boven komen. De beslissing voor het houden of los laten van (emotionele) spullen ligt altijd bij de jou. Er wordt mij regelmatig gevoelige informatie verteld, ook komen we zeer persoonlijke spullen tegen. Al onze gesprekken en werkzaamheden zijn vertrouwelijk. Ik ben discreet en ga zorgvuldig om met jouw spullen en met wat jij mij vertelt.