Blog

Handig stappenplan om je post op te ruimen

Hoe ruim je handig je post op

Je wilt voorkomen dat de post zich ophoopt, dat je jouw betalingen te laat doet en er overal stapels ontstaan. Je kunt op een simpele manier de basis op orde brengen en ook houden door een overzichtelijk en makkelijk systeem op te zetten. Hierbij een handig stappenplan:

1) Plan een vaste dag in de week 1 uur in voor de administratie, zet dit ook echt in je agenda.

2) Maak 3 postbakjes:

  • Actie (betalen / reageren)
  • Bewaren (dus archiveren)
  • Lezen

3) Bij binnenkomst bekijk je gelijk de post, de zgn. quick scan, en doe je het in het juiste bakje (Actie/Bewaren/Lezen).
Bij deze eerste quick scan, gooi je de nutteloze post weg (bepaalde reclame, folders, enveloppen enz.).
Dit alles kost je minder dan 5 minuten per dag.
Krijg je veel ongewenste post, regel dan een Nee-nee sticker op je brievenbus.

4) De postbakjes verwerk je dus wekelijks tijdens je administratie uurtje.
Actie: Je betaalt wat betaald moet worden. Je bestelt de schoolfoto’s. Je stuurt een kaartje als je een geboortekaartje hebt gekregen. Je meldt je aan voor een activiteit enz. enz.
Lezen: Je leest wat er in het bakje ligt; dus de nieuwsbrief, de folders etc.

5) Het bakje Bewaren leeg je 1x per maand. Je zorgt dan dat alles in de juiste mappen* komt.
Post die vanuit de bakjes Actie en Lezen inmiddels afgehandeld is, kan weg of doe je in het bakje Bewaren als dit echt nodig is.
Heel veel informatie kun je online terugvinden en hoeft dus niet op papier bewaard te worden.
Wat je wel moet bewaren zijn: diploma’s, waardepapieren, arbeidscontracten, eigendomsbewijzen, notariële stukken, trouwboekje, bepaalde rekeningen van duurzame goederen (zoals een wasmachine).

*Je administratie in mappen bewaren:
Probeer de hoeveelheid mappen en papieren die je bewaart sowieso te beperken. Vraag je altijd af of je het echt nog nodig gaat hebben. Je hebt bij veel instanties een online persoonlijk account en algemene informatie kun je online terugvinden (lang leve Google).
Als het gaat om de juiste categorie om je papieren op te bergen: Zoveel mensen, zoveel systemen. De één bewaart alles van de auto bij de V van vervoer. De ander bij de A van auto en weer een ander houdt de naam van de garage aan. Kies wat voor jou logisch is, waar zou jij als eerste zoeken?

Particulieren hebben voor de belastingdienst geen bewaarplicht. Wel mag de belastingdienst tot 5 jaar terug belasting navorderen. Bekijk dus goed wat je op papier nog 5 jaar wilt bewaren of wat online terug te vinden is.

Is jouw post niet opgeruimd, heb je geen archiefsysteem en krijg je het niet alleen op orde? Schakel gerust mijn hulp in.

ADD / ADHD: Niet willen òf niet kunnen structureren?

Niet voor iedereen is het vanzelfsprekend dat je structuur aanbrengt in je dag, in je werk, in je huishouden, je taken en in je spullen.

Hinder van je ADHD / ADD

Wanneer structuur voor jou lastig is, ervaar je het leven vaak als iets wat je overkomt. Je bent de hele dag druk, maar weet achteraf niet altijd meer waarmee. Of het waren niet de zaken waaraan je had willen werken. Op volwassen leeftijd de diagnose ADD of AHDH krijgen kan veel verhelderen. Toch ben je er dan nog niet natuurlijk.

Je hebt inmiddels in je leven al zo vaak gehoord:

  • Dat je het ‘gewoon’ moet doen.
  • Dat je niet zo druk moet doen.
  • Dat je je energie beter kunt gebruiken voor de zaken die echt belangrijk zijn.
  • Dat je i.p.v. te dromen beter het echt kunt gaan doen.
  • Dat je niet zo lui moet zijn.
  • Dat je niet zo vaak moet zeggen dat je iets saai vindt.
  • Dat je niet zo moet piekeren, of iets niet zo groot moet maken.
  • Dat je met een goed slaapritme veel oplost.
  • Dat je moet stoppen met uitstellen en gewoon moet beginnen.
  • Dat je een planning moet maken en structuur moet aanbrengen.
  • Dat je iets ook moet afmaken, als je ergens aan begint.
  • Dat je moet stoppen met het anderen naar de zin te maken.
  • Dat als je steeds iets anders tussendoor gaat doen, je werk nooit afkomt.
  • Dat je zo slim bent, maar toch van die onhandige keuzes maakt … of zelfs domme keuzes.

 

Vastlopen met ADHD / ADD

Al die opmerkingen kunnen heel pijnlijk of kwetsend zijn. Dat doet iets met je. Het zet zich in je brein; waarom kun jij niet zo zijn als ‘de rest’. Waarom werkt jouw brein anders? Als moeder van een kind met ADD weet ik van de strijd die je kunt ervaren.
Je hebt heel vaak geprobeerd je aan te passen aan wat de omstandigheden van je vroegen. Bent op je tenen gaan lopen. Je bent wellicht ook al eens helemaal vastgelopen doordat je oververmoeid raakte of zelfs een burn-out kreeg.

Als organizer begeleid ik ook mensen met ADD of AHDH. Zij willen graag meer overzicht en minder stress. Dit kan een hele uitdaging zijn.

De kracht van ADHD / ADD

Jouw ADD of ADHD zorgt ook voor veel positieve eigenschappen en voor mogelijkheden. Die gaan we eerst eens in kaart brengen. Waar ben jij gewoon goed in, van nature zeg maar: Ben je heel creatief, kun jij goed ‘out of the box’ denken, kun je snel schakelen, voel jij mensen feilloos aan etc.

Nieuwe vaardigheden ontwikkelen

Van daaruit ontwikkelen we op een gegeven moment vaak wel nieuwe routines, gewoontes en trucjes waardoor je meer grip gaat krijgen op je leven. Je kunt het allemaal wat beter zelf in de hand houden ipv dat het je overkomt. Je leert wat wel werkt voor jou, en dus ook jouw grenzen aangeven in situaties die echt niet passend zijn voor jouw brein.

Neem gerust vrijblijvend contact op wanneer je eens wilt praten over waar jij tegenaan loopt.

Als opruimhulp van familie niet werkt

2 jaar geleden hielp ik een dame op leeftijd met het ‘verkoopklaar’ maken van haar woning.
Haar man was jaren geleden reeds overleden en ze woonde nu in haar eentje in deze ruime eengezinswoning. Het werd allemaal te groot en het trappenlopen viel haar zwaar.
Dus besloot ze zich in te schrijven voor een levensloopbestendig appartement. Uiteraard zou ze daar veel minder ruimte hebben, dus veel van haar meubels en spullen konden niet mee verhuizen. Alles moest uitgezocht worden. En wat overbodig was, moest afgevoerd worden.

Samen opruimen.
Ze was aan dit grote project begonnen samen met haar dochter. Dit leidde echter al heel snel tot spanningen. De dochter was heel rigoureus en van haar kon ‘alles’ wel weg. Het ging mevrouw veel te snel en ze werd er heel nerveus van. Ze wilde de relatie met haar dochter niet op het spel zetten. Dus schakelde ze mijn hulp in. Toen ze mij belde zei ze: “Het is mijn huis, het zijn mijn spullen en mijn herinneringen. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ermee gebeurd”.

Onpartijdige derde.
Als organizer ben ik de onpartijdige derde. Ik heb er geen belang bij of iets blijft of weg mag. Uiteraard zorg ik wel voor de benodigde structuur en rust, zodat klanten zelf de beslissingen kunnen nemen. Door het stellen van de juiste vragen, gaan klanten vaak anders naar hun spullen kijken. Het proces van opruimen zorgt ervoor dat je ook kijkt naar je gedrag, je gevoelens en je denkpatronen.

Comfortabel en veilig.
We hebben samen kamer voor kamer de spullen uitgezocht. In elke ruimte zette ik een tafeltje en stoel voor haar neer, want ze kon niet lang staan. Over alles wat ik op de tafel zette, nam zij een beslissing. Na elke sessie voerde ik de spullen af naar de kringloop of de vuilstort, want autorijden deed ze niet meer.

Opluchting.
Aan het einde van het traject gaf ze aan zo opgelucht te zijn. Aangemoedigd door mijn vragen en uitleg had ze zelf alle beslissingen kunnen nemen. Ze was anders gaan kijken. Van veel items bleek ze best afscheid te kunnen nemen. Haar kleding en administratie had ze tussendoor zelfstandig uitgezocht. En nu was haar huis helemaal verkoopklaar. Wanneer ze zou gaan verhuizen, hoefden alleen nog maar de overbodige te grote meubels worden afgevoerd. En de huidige inboedel? Die kon zo mee naar het nieuwe adres.

Meer rust en tijd voor jezelf

tijd voor mezelf nodig

Tijd is een kostbaar iets. Eigenlijk onbetaalbaar. Iedereen heeft 24 uur in een dag en het worden er niet meer of minder. Het klinkt dan logisch dat we die tijd zo goed mogelijk besteden. Toch hebben we vaak het gevoel dat de tijd ons door de vingers glipt, dat de dag voorbij vliegt. Dat je achter de feiten aanrent. Dat je niet gedaan hebt, wat je wilde doen. Dat is een vervelend gevoel. In deze blog staan we stil bij hoe je meer rust en tijd voor jezelf kunt creëren.

Bewust even stilstaan is vooruitgang.
Je blijft gewoon doorgaan, want er moet nog zoveel. Tijd voor jezelf maak je eigenlijk te weinig. Tijd om eens even stil te staan en te kijken wat er nu echt toe doet. Wat echt belangrijk is voor jou. Die tijd neem je niet.
Het is goed om dus wel eens stil te staan. Niet mee te gaan in de waan van de dag. Maar nu echt jouw prioriteiten te bepalen.

Wat is echt belangrijk in jouw leven?
“Waar doe je het allemaal voor?” Door echt te beseffen wie of wat voor jou belangrijk zijn in het leven, dat bepaalt jouw prioriteiten. Je denkt dan misschien niet gelijk aan jezelf, maar je mag dat wel doen! Goed voor jezelf zorgen is essentieel. Maak jezelf een prioriteit.

Heel vaak vergeten we tijd voor onszelf in te plannen. Moet je dat doen dan, vraag je je af? Tijd voor jezelf inplannen? Terwijl er zoveel andere dingen te doen zijn…belangrijk zijn…of in ieder geval belangrijker voelen. Je voelt dan die ruimte misschien ook niet. Je vind het egoïstisch als je nu iets voor jezelf regelt of doet.

In de praktijk is het vaak zo dat wanneer je wacht tot er tijd over is, is die er vaak niet!

Dus moet je jouw vrije tijd / tijd voor jezelf plannen. Dat klinkt misschien niet zo spontaan, maar het effect is het belangrijkste. In die tijd kom je tot rust. Doe je de dingen waar jij energie van krijgt. Het vermindert je stressgevoel. Daardoor ben je beter in balans.

Wat is dan precies balans?
Dat houdt in dat je draaglast in evenwicht is met je draagkracht (of in ieder geval niet zwaarder). Je draaglast is wat jij dagelijks op je bordje hebt liggen (al je taken en verantwoordelijkheden) en je draagkracht is hoeveel je aankan. Dus je veerkracht en energie. Als moeder van een druk gezin of als mantelzorger kan dat heel veel zijn.

Hoe kun je je draagkracht vergroten?
Dit doe je oa. door de dingen te doen waar jij energie uit haalt. Vraag jezelf af: Waar laad ik van op? Wat kost mij geen energie, maar levert het juist op?
Bij klanten (zeker drukke moeders en mantelzorgers) beginnen we zelfs altijd met die ‘oplaadtijd” als eerste in te plannen.

Win-Win situatie
Want als je tijd voor jezelf hebt om te ontspannen, dan houd je al het andere ook veel makkelijker vol. Alle dagelijkse taken; of het nu de huishoudelijke taken, de zorgtaken voor je kinderen of anderen, je werk of sociale verplichtingen betreft.
Je hebt meer energie, je voelt je sterker, geniet meer van het leven en bent dus ook flexibeler en laten we eerlijk zijn ook wel wat gezelliger … (minder snel geïrriteerd).

Makkelijk praten
Maar hoe doe je dat, als je zo’n volle agenda hebt? Ook daar kijken we naar. Het begint met ‘oplaadtijd’ te blokken. Dus een kruis in je agenda te zetten. Dit kan een dagdeel zijn, een paar uurtjes of zelfs 1 uur. Je houdt die tijd vrij en regelt indien nodig oppas of iemand die de zorg van jou overneemt.

Versimpelen
Door te versimpelen, dus minder spullen in huis ontstaat er letterlijk meer ruimte. Alles wordt eenvoudiger. Wanneer de basis van je huishouden op orde is, heb je nog steeds ‘genoeg’ te doen maar ben je wel sneller klaar. Het wordt makkelijker om je huishouden te doen. Je werkt dus niet harder maar vooral slimmer. Bijvoorbeeld:
-Wanneer er minder spullen op je aanrecht staan, heb je het veel sneller schoongemaakt.
-Je bent ook minder snel iets kwijt, als je voor alles een vaste plek hebt.
-Je hebt minder last van keuzestress; in plaats van uit bijv. 30 broeken te kunnen kiezen, kies je uit 10 broeken welke je aantrekt.
-Je geeft minder geld uit, omdat je alleen koopt wat je echt nodig hebt.

Zou je graag hulp willen om die basis op orde te krijgen, te gaan versimpelen en dus meer tijd en rust voor jezelf te organiseren?Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Goed is echt wel goed genoeg, anders heette het geen ‘goed’

Eigenlijk zegt de titel al genoeg. Deze blog gaat over hoe jij naar jezelf mag kijken.

Vaak leggen wij voor onszelf de lat zo hoog. Alsof alles perfect moet zijn. Het gevolg is dat je je gefrustreerd kunt gaan voelen: Dit is niet gelukt, dat doel is niet gehaald, dat heb ik nog niet bereikt in mijn leven.

Vergelijken
We vergelijken onszelf met anderen en komen dan tot de conclusie dat die ander alles veel beter voor elkaar heeft. Het lukt háár wel om het huis altijd spic en span te hebben, altijd alles netjes opgeruimd. Zij is wel altijd op tijd. Ze heeft een mooie carrière en een leuk gezin. Zij heeft de leukste spullen in huis, is heel creatief bezig, de kids zien er altijd goed verzorgd uit… en ga zo maar door.

Negatieve gedachten
Van vergelijken is nog nooit iemand gelukkiger geworden, geloof mij. Ik heb het zelf ook jaren gedaan. Je voelt je er alleen maar minder door. Daarnaast is het vaak zo dat je bevestiging zoekt voor de negatieve gedachten die je toch al over jezelf hebt. Wat wel goed gaat, zie je dan niet.
Het lijkt een beetje op dat voorbeeld met het A4-tje. Wanneer je dit vlak voor je ogen houdt, zie je eigenlijk niets meer van wat eromheen gebeurt. Als op jouw A4tje staat dat je niet oké bent zoals je bent, dan is dat wat je alleen maar ziet, dan ga je dat vanzelf geloven en zie je dat ook steeds bevestigd.

Shit FM
Ik was eens op een themadag van de NBPO en daar werd gesproken over Shit FM. Ken je dat? Dat is een radiozender met alleen rotmuziek. Wie luistert er nu naar die zender, zou je zeggen. Nou, wij dus heel vaak. Wanneer jij tegen jezelf allemaal negatieve dingen zegt, luister je dus eigenlijk de hele dag naar je eigen
Shit FM. NIET DOEN!

Luister liever naar Good FM. Mooie vrolijke ‘feel good’ muziek. Je bent goed zoals je bent.

Kwaliteiten
Als coach begeleid ik jou ook niet naar perfectie, naar een soort van ideaalbeeld. Natuurlijk niet.
We kijken naar wat al wel goed gaat en lekker loopt, dat is trouwens vaak veel meer dan je denkt.
Je beseft vaak niet wat jouw kwaliteiten zijn. We focussen ons op jouw mogelijkheden. Natuurlijk zijn er ook hindernissen waar we tegenaan lopen. Maar die pakken we dan samen aan.

Het hoeft niet allemaal perfect te zijn. GOED is echt wel goed genoeg.

8 Redenen waarom opruimen niet lukt

8 redenen waarom opruimen niet lukt

Waarom opruimen of organiseren niet lukt.

Je wilt wel opruimen en hebt ook al veel pogingen gedaan maar het wil maar niet lukken. Wat is dat toch? Je voelt je daardoor onhandig. Misschien soms zelfs lui of …….  Je schaamt je want hoe moeilijk kan het zijn?! Iedereen kan toch opruimen?

Nee, dus. Je bent echt niet de enige. Sterker nog, er zijn er heel veel mensen bij wie het niet lukt om zelf overzicht te creëren.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom het niet lukt.

Geen plan
Wanneer je begint, ben je zo enthousiast dat je allerlei kasten opentrekt en van alles verplaatst naar andere locaties in huis. Na een paar uur hard werken ben je zo moe, maar voor je gevoel niets opgeschoten, sterker nog: als je zo rondkijkt is de rommel alleen maar erger geworden. Dus schuif je alles maar weer terug onder je bed of in de kast. En je denkt; zie je wel ik kan dit niet.

Herinneringen
Wanneer je gaat opruimen kom je allerlei items van vroeger tegen. Je leest je rapporten van vroeger nog eens door. De folder van je eerste autootje, dat speciale tijdschrift, die liefdesbrieven enz. Dat kan toch niet allemaal weg? En dat oude speelgoed van je kinderen, kan nog heel leuk voor je toekomstige kleinkinderen zijn. Voor je het weet ben je een paar uur verder maar nog niets opgeschoten. En je denkt; zie je wel ik kan dit niet.

Aandacht
Het kan ook zijn dat je vol goede moed begint. Het moet er nu maar eens echt van komen. Maar na een half uur verslapt je aandacht. Opruimen is zo saai; je wilt liever iets anders gaan doen. Je kunt er gewoon niet aan blijven werken. Eerst effe iets leuks gaan doen. Dit komt straks wel weer. En je denkt; zie je wel ik kan dit niet.

Creatief
Als bezige bij en creatieve duizendpoot heb je allerlei spullen in huis. Je hebt zoveel ideeën welke je nog zou willen uitvoeren. Al die projecten liggen op je te wachten totdat ze uitgevoerd worden. En er komen gestaag nieuwe spullen en ideeën bij. Je hebt ook veel afspraken en verplichtingen dus opruimen is sowieso niet iets wat op je prioriteitenlijstje staat. Wanneer zou je dat moeten doen en hoe maak je keuzes? En je denkt; zie je wel ik kan dit niet.

Zigzaggen
Wanneer je op je slaapkamer je kledingkast wilt opruimen, kom je kleding tegen die eigenlijk in de was moet. Gelijk maar even een wasje aanzetten. Wanneer je in je badkamer komt om die was te regelen, zie je kleding van je dochter liggen. Je loopt vervolgens naar haar kamer om het daar neer te leggen en ontdekt dat er nog allerlei servies staat, wat eigenlijk in de vaatwasser zou moeten. Dus neem je dat gelijk mee naar beneden en ziet in de keuken dat de vaatwasser nog uitgeruimd  moet worden. Oke,  dat dan maar even eerst doen. Voor je het weet, ben je een paar uur verder maar nog niets opgeschoten met opruimen. En je denkt; zie je wel ik kan dit niet.

Overleefstand
Het kan ook zijn dat je een ingrijpende gebeurtenis hebt meegemaakt in je leven. Je bent een geliefde verloren, je hebt een moeilijke scheiding achter de rug. Of je hebt wellicht zelf een burn-out of ernstig ongeluk gehad. In deze situaties zijn je hoofd of lichaam in overleefstand. Het creëren van overzicht of opruimen lukt nu niet. Je hebt al je energie nodig voor het ‘overleven’. En je denkt; zie je wel ik kan dit niet.

Nooit geleerd
Wanneer er vroeger bij jullie thuis niet echt opgeruimd werd, heb je het ook nooit geleerd. Hoe en wanneer maak je schoon, waar laat je alle spullen. Een vaste plek voor alles. Dat was er thuis ook niet. Hoe zou jij nu moeten weten hoe je het aanpakt? En je denkt; zie je wel ik kan dit niet.

Negatieve gedachten
En dan dus steeds die negatieve gedachten. ‘Het lukt mij toch niet. Ik ben zo onhandig, ik ben waardeloos, ik heb geen zelfdiscipline enz’.  Wat werken die gedachten belemmerend. De onzekerheid die je kunt voelen werkt ook nog eens verlammend. Maar dit is echt niet nodig. Met de juiste coaching kun jij het ook gewoon!

Maatwerk oplossingen
Het mooie van mijn werk als organizer is dat ik jou kan helpen in alle bovenstaande situaties. Voor al die verschillende oorzaken zijn namelijk ook oplossingen. We achterhalen waarop jij nu vastloopt en zoeken en vinden! een werkwijze die bij jou past. Ook op de lange termijn!

Het doel is dat jij het zelf kunt en ik mezelf overbodig maak.

De keus om samen aan de slag te gaan is een investering in je persoonlijke groei en ontwikkeling. Iets waar je je leven lang plezier en profijt van zult hebben.

 

Wat hebben een gewichtsconsulent en organizer gemeen?

 
Vroeger werd er tegen mensen gezegd die te zwaar waren; “Je moet gewoon niet zoveel eten… ”
Zo is tegen mijn klanten al vaak gezegd; “Jij hebt zoveel spullen, je moet gewoon de helft weggooien”.
Maar zo simpel is het vaak niet.
 
Vooroordelen
25 jaar geleden werd een gewichtsconsulent als iets luxe of zelfs overbodigs gezien. Dat afvallen moet je gewoon zelf kunnen. Gelukkig heeft alle kennis over vitaliteit, gezond leven, veranderprocessen en de juiste coaching ertoe bijgedragen dat dit beroep helemaal ingeburgerd en geaccepteerd is.
 
Voor het vak van organizers geldt dit helaas nog niet altijd zo. Regelmatig lopen wij èn onze (potentiele) klanten tegen dezelfde vooroordelen en veronderstellingen aan zoals de gewichtsconsulenten en hun klanten vroeger.
 
Makkelijk praten
Ik krijg dat ook best wel eens bij een lezing of presentatie te horen. Dames die dan zeggen; “Belachelijk, opruimen doe je toch gewoon zelf, daar ga je toch niet iemand voor inhuren!” Mijn hart krimpt dan altijd een beetje ineen. Want uiteraard zitten er in die zaal ook mensen die het niet zelfstandig lukt. Die krijgen dan alweer de bevestiging dat er blijkbaar iets mis is met hen.
“FOUT, FOUT, FOUT” zou ik dan willen roepen. Maar dat doe ik natuurlijk niet, want ik blijf wel beleefd…..

Het is heel fijn als het jou wel zelf lukt om overzicht te creëren, om te plannen en organiseren. Vooral zo houden, geniet ervan. Want bij wie het niet zelfstandig lukt, zorgt dit voor veel onrust. Er spelen vaak veel meer dingen mee. Het is geen kwestie van gebrek aan doorzettingsvermogen.

Mogelijke redenen waarom het niet zelfstandig lukt.
Het kan best zijn dat je het van huis uit nooit geleerd hebt om het overzichtelijk te houden.
Dat je door een nare ervaring in het leven bovenmatig aan je spullen gehecht bent.
Dat je last hebt van NAH (niet aangeboren hersenletsel)
Dat je zwaar overbelast bent door een ingrijpende gebeurtenis in je leven of zeer intensieve mantelzorg.
Dat jouw negatieve (belemmerende) gedachten over jezelf ervoor zorgen dat het niet lukt om te starten of het vol te houden.
Dat jouw brein anders werkt, dat bepaalde executieve functies (die zorgen voor efficiënt en doelgericht gedrag) wat minder ontwikkeld zijn. Waardoor het heel lastig is om zelfstandig overzicht te creëren, om te plannen en organiseren.
Dat je door jouw AD(H)D niet voor lange tijd je aandacht bij een project kunt houden. Je wilt wel doelgericht aan de slag, maar je kunt het niet.

Daarom lukt het veel mensen ook niet om zelfstandig overzicht in huis of in hun leven te krijgen – ook al lees je boeken over opruimen, of kijk je tientallen YouTube filmpjes. Is er sprake van bovenstaande situaties, dan kan een organizer je bij uitstek coachen en begeleiden*

Besluitvaardigheid trainen
Ik kijk eerst met jou naar mogelijke oorzaken. Want daar gaan we aan werken. Samen maken we een plan van aanpak met jouw doelen daarin, maar ook naar wat nodig is om daar te komen. Hierdoor werken we stap voor stap aan nieuwe gewoontes en nieuwe routines. Ik leer jou om zelf te beslissen wat je wel en niet houdt. Dus we trainen je besluitvaardigheid. Je gaat anders naar jezelf en jouw spullen kijken. Daardoor wordt de kans op blijvend succes veel groter. Deze lange termijnvisie zie je bij gewichtsconsulentes ook terug.

Ik ben er om jou te motiveren en te stimuleren je nieuwe gewoontes vast te houden. Want uiteindelijk is dat het doel: Ik maak mezelf overbodig, want jij kunt het door je blijvende verandering namelijk zelf.

 

* Vanuit de gemeente (via de WMO) zijn er mogelijkheden om deze begeleiding vergoed te krijgen wanneer je hiervoor een indicatie hebt. Neemt gerust contact op als je meer informatie wilt.

Neem gerust contact op.