Ondernemersportret

Susanne de Bie: organizen vanuit mijn hart

“Dit is mijn bedoeling. Mensen een stapje verder helpen.” Als Susanne deze woorden uitspreekt, spat de overtuiging uit haar ogen. De overtuiging om een steentje te willen bijdragen, de kwaliteit van leven van een ander te verhogen – die vindt z’n oorsprong in haar hart. En als je vanuit je hart werkt, dan gaat het niet meer alleen over spullen, over teveel spullen. Dan gaat het over de mens achter die spullen.

“Jouw waarde als mens hangt niet af van een opgeruimd huis.” Voor Susanne is het belangrijk om dit uit te spreken. Als Professional Organizer komt ze bij een breed scala aan mensen over de vloer en zo vaak ontmoet ze vrouwen én mannen die zichzelf van alles verwijten, omdat ze het thuis niet op orde hebben. Zoals de jonge moeder die door allerlei problematiek moeite heeft haar huis en gezin te organiseren. “Je bent ok.” zegt Susanne tegen haar. “En dat voel ik ook ècht.” Susanne ziet regelmatig dat er schaamte voor de situatie is en heeft daar alle begrip voor, hoewel het taboe best doorbroken mag worden!

Waarom zou je iemand inhuren om je te helpen bij het opruimen en overzicht krijgen in je leven? Dat zou je toch gewoon zelf moeten kunnen. Wellicht heeft iemand dat zelfs al wel eens tegen je gezegd. Of heb je het regelmatig tegen jezelf gezegd; ik moet dit zelf kunnen, ik heb geen opruimcoach nodig.
Toch is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je zelfstandig overzicht en ruimte kunt creëren.

Er zijn mensen die ‘bovenmatig gehecht zijn aan spullen’ en dwangmatig verzamelen – maar ze komt ook in huizen waar op het eerste gezicht helemaal niet zoveel spullen staan. Deze klanten vragen haar kortstondige hulp bij bijvoorbeeld het ordenen van een ruimte in huis, spullen een vaste plek geven of het verminderen van spullen. In een aantal sessies helpt Susanne de basis weer op orde te krijgen.

Ze is soms de enige die bij iemand over de vloer komt en stapje voor stapje bouwt ze aan wederzijds vertrouwen. Door niet aan te dringen, door vragen te stellen. Door er gewoon steeds weer te zijn. Het dwangmatig verzamelen komt vaak voort uit rouw, verlies en trauma en Susanne heeft oog voor de gevoeligheid die daarbij hoort.brocante verzameling

En ja. Soms is het echt niet fris in een huis. Is een bed al heel lang niet verschoond. Wat is het dan mooi als het vertrouwen zo groeit, dat Susanne er samen met de klant na een half jaar toch schone lakens op mag leggen. Ze heeft geduld, weet dat verandering tijd vraagt.

Wanneer een klant op leeftijd zichtbaar moeite heeft met het afscheid nemen van oude kleding, geeft wat luchtigheid soms net dat zetje om een besluit te nemen over bewaren of afdanken. Met het fluorescerende en strakke truitje uit de jaren ’80 in haar handen stelt ze de oudere dame met een lach de vraag of dit nog gaat passen?

Naast die warme mensen-kant, is ze natuurlijk ook gewoon heel goed in het strak plannen en organiseren. Overzicht houden, stap voor stap, op volgorde, logica. En dat komt niet uit de lucht vallen, het zit in de genen. Ze groeit op in een christelijk gezin in Sliedrecht. Vader is organisatie adviseur voor de Nederlandse groothandel en haar moeder runt het gezin.

Later draaien de rollen om: als haar moeder Parkinson krijgt, raakt haar vader als mantelzorger steeds verder overbelast. Susanne probeert haar vader te ontlasten door bij te springen, maar wordt na zijn zware beroerte ineens mantelzorger voor beide ouders. In combinatie met het zorgen voor haar eigen gezin is dit een grote belasting – en tegelijkertijd: als ze erop terugkijkt is ze heel blij dat ze voor haar ouders heeft kunnen zorgen. Daar is weer dat steentje bijdragen en de kwaliteit van leven van een ander verhogen.

De zorg voor haar ouders was meteen ook een extra drijfveer om voor het werk als organizer te kiezen: mensen die mantelzorger zijn geworden begeleiden in het zoeken naar de balans. In plaats van alleen maar harder rennen – hoe kan het ook slimmer? En: hoe kun je zonder schuldgevoel tijd voor jezelf vinden? Inmiddels is haar klantenkring veel breder dan mantelzorgers, maar de rode draad blijft staan – het vinden van een balans waarbinnen je prettig kunt wonen, werken, ontspannen, etc. En dat je (opgeruimde) thuis dan de plek is van waaruit dat kan.

Susanne is een organizer waar je met een gerust hart je huis aan laat zien. Met alles wat er staat en speelt. Doordat ze zelf geen emotionele binding heeft bij deze spullen, kan ze haar klanten goed begeleiden bij het maken van keuzes. Voeg daar nog haar positieve insteek aan toe en dan kan het zomaar gebeuren dat ze reeds halverwege een traject een grote bos bloemen in haar handen gedrukt krijgt van een cliënt: “Zonder jou was dit nooit gelukt!”

En dan is er nog de mythe dat het huis van een organizer er altijd uitziet om door een ringetje te halen. “Bij jou is het zeker altijd netjes!” Veel van haar klanten zijn reuze benieuwd hoe haar huis eruit ziet. Er staat in ieder geval een mooie verzameling emaille in verschillende kleuren en ja – er blijft heus weleens een wasje twee dagen aan de waslijn hangen. Maar wat haar huis kenmerkt, is dat de basis op orde is en alles een vaste plek heeft. Dan is het zo weer opgeruimd, ook na een paar drukke dagen. Susanne de Bie. De vrouw die in een vorige baan met China en Amerika aan de telefoon zat om hijsmaterialen over de hele wereld in te kopen, werkt nu met haar klanten aan de wereld die wat dichterbij ligt. Afgelopen zomer kijkt ze van onder haar strohoed terug op bijna 5 jaar ‘Biezonder georganiseerd’. Aan het Gardameer, met een mooie thriller op schoot. Bijzonder werk heeft ze, maar zichzelf vindt ze best heel gewoon.

Dit ondernemersportret is geschreven door Susanne Kobus ( www.susannekobus.nl)

16 oktober 2023

Wil je meer weten over mijn werk en werkwijze, kijk dan eens op ‘Wat kun je verwachten” of lees de ervaringen van andere klanten.

Neem gerust contact op.